Att sätta sig in i allt som har med digital tillgänglighet att göra kan lätt bli övermäktigt. En ny lag som är skriven på ett språk jag brukar kalla för juridiska, vilket är långt ifrån tillgängligt. Ironiskt, jag vet. För att inte tala om alla krav som du sedan ska uppfylla. Inte heller dem särskilt tillgängligt skrivna.
Men, oavsett hur insatt du är i tillgänglighet så är det bara drygt ett år kvar tills du som privat aktör behöva ha tillgänglighetsanpassat dina digitala kanaler och utbud. Jag har tidigare skrivit om vilka som får detta som lagkrav.
Lagen beskriver i första hand vilka företag och organisationer som behöver bli tillgängliga. Men för att veta vad det innebär för dig, behöver du leta dig vidare till andra standarder. För digital tillgänglighet som webbplatser och mobila appar finns en särskild europeisk standard – EN 301 549 V3.2.1, som i sin tur bygger på WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines). Genom att följa dessa uppfyller din webbplats eller app kraven på tillgänglighet.
Vad är WCAG?
WCAG är en samling riktlinjer för att öka tillgängligheten på internet. Förkortningen står för Web Content Accessibility Guidelines. WCAG blir då och då uppdaterad. Just nu är det version 2.2 som gäller, men vi som arbetar med tillgänglighet väntar förväntansfullt på nästa version, 3.0, där ett nytt utkast kom den 16 maj.
Att gå igenom alla kraven i WCAG i ett enda blogginlägg skulle bli en väldigt lång och krånglig text och därmed inte särskilt tillgängligt. Därför kommer jag i detta inlägg gå igenom grunderna för att i senare inlägg gå in på olika punkter var för sig.
1. Möjlig att uppfatta
Information och komponenter i ett användargränssnitt måste presenteras för användare på ett sätt som de kan uppfatta. Det betyder att alla användare av din webbplats eller app, ska kunna ta del av den information som finns där. Oavsett om användaren har någon funktionsnedsättning. Exempel på det är:
- Alternativtexter till innehåll som inte är text som bilder och symboler. Dock inte till element som enbart är dekorativa.
- Text ska vara enkel att se, läsa och följa med i.
- Använd alternativa former av CAPTCHA som stänger ute robotar och spam, inte människor.
- Textning eller teckenspråksöversättning av video och ljud.
- Anpassningsbart innehåll – både att användaren ska kunna välja t.ex. textstorlek och att innehållet ska gå att uppfatta på olika typer av skärmar som mobiler, surfplattor eller datorer.
2. Hanterbar
Komponenter i ett användargränssnitt och navigering måste vara hanterbara. Med andra ord behöver användaren kunna använda din webbplats eller app även om hen har någon funktionsnedsättning som gör att hen t.ex. inte kan använda datormusen. Du behöver därför se till att den bl.a. följer följande punkter:
- Det ska gå att navigera enbart genom att använda ett tangentbord.
- Användaren ska ha tillräckligt med tid för att läsa och använda innehållet.
- Helst ska du undvika tidsgränser, men om du måste ha tidsgränser behöver användaren kunna stänga av eller anpassa tidsgränsen.
- Möjlighet att pausa, stoppa eller dölja automatiska rörelser, blinkningar, scrolling eller uppdatering.
- Ha inga element med flimmer eller rött flimmer då det kan orsaka krampanfall.
- Hjälp användaren att navigera och hitta rätt information.
- Undvik komplexa rörelser.
- Gör det möjligt att ångra klick.
- Erbjud alternativ till rörelsestyrning.
3. Begriplig
Information och hantering av användargränssnitt måste vara begripligt. Det ska vara lätt att hitta rätt, förstå innehållet och du ska göra vad du kan för att användaren inte ska kunna göra något fel.
- Textinnehåll ska vara läsbart och begripligt.
- Webbsidan ska presenteras på ett förutsägbart sätt.
- Navigeringen ska vara logisk och konsekvent.
- Komponenter med samma funktionalitet, som t.ex. knappar, ska se likadana ut över hela webbplatsen.
- Tydliga instruktioner och ledtexter vid t.ex. formulär.
- Visa tydligt var något har blivit fel, vad som blivit fel och hur användaren gör rätt.
4. Robust – hålla över tid
Innehållet måste vara stabilt nog för att ett brett spektrum av användarprogram och hjälpmedel ska kunna tolka det. Det kräver att du ser till att det är kompatibelt med både nuvarande och framtida program, inklusive hjälpmedel.
Med andra ord behöver du ha ett pågående arbete för att se till att detta fortsätter att vara sant.
5. Uppfyllande av krav – olika nivåer i WCAG
Kraven i WCAG finns i tre olika nivåer. A, AA och AAA. För att uppnå den lägsta nivån, A, måste webbsidan möta samtliga krav på den A-nivån. För nivå AA alla krav på A- och AA-nivå. Och för AAA alla krav för A-, AA- och AAA-nivån. Samtliga sidor på webbplatsen och i samtliga format måste uppnå kraven.
Skulle det vara så att du har vissa sidor som uppfyller t.ex. AAA-nivå, men andra som bara kommer upp i AA, så blir alltså webbplatsens nivå AA. Det du däremot bör göra är att beskriva allt arbete du gjort för att uppfylla de högra nivåerna i din deklaration.
Hjälp finns att få
För dig som känner att du hellre lägger tid och ork på att jobba med ditt utbud eller andra delar av din affär, så finns jag här som hjälp. Jag är utbildad inom digital tillgänglighet och kan hjälpa dig med allt från en analys och lista på vad du behöver göra, till att helt ta över din tillgänglighetsresa.
Mer om hur jag kan hjälpa dig med tillgänglighet hittar du här.