Tillgänglighetsbloggen

Här är du: Hem » Tillgänglighetsbloggen » Innehåll » Välj rätt bilder till dina sociala medier

Välj rätt bilder till dina sociala medier

2024-04-08 | Innehåll

Välj rätt bilder till dina sociala medier

2024-04-08 | Innehåll

När det handlar om ditt företags sociala medier är bilden du målar av ditt varumärke lika viktig som orden du väljer. Bilder är de första intrycken som besökare får av ditt företag online, och de kan påverka hur ditt varumärke uppfattas av potentiella kunder.

Därför är det avgörande att vara medveten om vad du delar på dina sociala medier. Här har jag samlat några tips om vad du ska tänka på när du väljer bilder för ditt företags sociala medier.

Anpassa dina bilder till ditt varumärke

Ditt varumärke är ditt företags identitet. När du väljer bilder måste de därför vara i linje med din varumärkesidentitet. Om du har en formell och professionell verksamhet bör dina bilder vara detsamma. Å andra sidan kan ett mer avslappnat och kreativt företag använda bilder som är mer lekfulla och informella.

Det viktiga är inte vilken bransch du är i. Jämför t.ex. Klarna med Swedbank. Samma bransch men väldigt olika uttryck. Nej, målet är att skapa en konsekvent bild av ditt varumärke som dina följare kan känna igen och associera med.

Kvalitet framför kvantitet

Det är bättre att dela några högkvalitativa bilder än många mediokra. Dåliga bilder kan ge ett intryck av oprofessionalism och negativt påverka hur människor ser på ditt företag. Investera tid och resurser i att skapa eller välja bilder som är skarpa, tydliga och lockande.

Med det sagt, så behöver du inte vara professionell fotograf med den senaste utrustningen för att skapa innehåll till dina sociala medier. Dagens mobilkameror är fantastiska. Och även om kvaliteten på bilderna är viktigt, så är också viktigt att du har en kontinuitet i dina kanaler. Så lägg ribban lagom högt, läs på lite om bildkomposition och se till att bilderna håller en tillräckligt bra kvalitet, så ska det nog ordna sig!

Välj bilder som berättar en historia

Bilder är ett kraftfullt sätt att berätta en historia. När du väljer bilder för dina sociala medier, överväg hur de kan kommunicera budskap om ditt företag, produkter eller tjänster. Berätta en berättelse som engagerar dina följare och skapar en känslomässig koppling.

Mångfald och inkludering

Visa mångfald och inkludering i dina bilder. Att använda bilder som representerar olika bakgrunder, kön, funktionsnedsättningar och åldrar visar att ditt företag är inkluderande och välkomnande. Låt bilderna spela dig, ditt företag, anställda och kunder.

Använd rätt storlek och format

För att dina bilder ska visas korrekt på olika sociala medieplattformar är det viktigt att använda rätt storlek och format. Varje plattform har sina egna specifikationer för bilder, och om dina bilder är snedvridna eller beskurna felaktigt kan de se oprofessionella ut.

Plattformar som Instagram gillar när deras användare tittar länge på din bild. Ett sätt att öka den tiden är att publicera bilder i stående format.

Skapa visuellt intressanta bilder

Använd färger, komposition och grafiska element för att göra dina bilder mer intressanta. Du vill att de ska sticka ut och fånga uppmärksamheten hos dina följare. Ett visuellt intressant foto kan vara det som får någon att stanna och utforska ditt innehåll ytterligare.

Sammanfattning om bildval för sociala medier

Sammanfattningsvis är valet av bilder för ditt företags sociala medier en viktig del av din digitala marknadsföringsstrategi. Genom att anpassa dina bilder till ditt varumärke, fokusera på kvalitet, berätta en historia, inkludera mångfald, använda rätt storlek och format samt skapa visuellt intressanta bilder, kan du maximera effekten av ditt visuella innehåll och locka och behålla dina följares uppmärksamhet. Tänk noga på varje bild du delar och hur den kommer att påverka ditt varumärkes online-identitet.

Relaterade inlägg